středa 6. března 2013

Tolerovat nebo umožňovat?

Posledních pár let neustále slýchávám, že se musíme učit toleranci. Tolerovat menšiny, tolerovat partnery, tolerovat společnost, tolerovat různé filosofie, atp....

Je to dobře?

Když nad tím přemýšlím, tak na samotné toleranci nic špatného nemusí být. Do té doby, než začne zasahovat do naších vnitřních pocitů. A to většinou tolerance způsobuje. Zasahuje do vnitřních pocitů. Pocitů negativních, což ve vztahu podle mně jsou hřebíky do rakve, jak se obrazně říká. 
Když tolerujeme, tak záměrně dovolujeme určité skupině, člověku nebo myšlence projevovat se. Ale na náš vlastní úkor. Často vznikají vnitřní úzkosti a jiné nepříjemné situace. Tolerujeme, když manžel chodí často s přáteli na pivo. Tolerujeme, když manželka utrácí za věci, které nemusejí být zrovna vhodné v aktuální situaci.. a takhle bychom mohli pokračovat....

Domnívám se, že dlouhodobá tolerance může být špatná. Když něco dlouhou dobu potlačujeme, tak to vytváří v nás odpor. A z tohoto odporu často vznikne úplný opak tolerance. Může to být rasismus, xenofobie a tak podobně.. 

Když čtete tento odstavec.. promítněte si ve svých myšlenkách koho a co tolerujete a jaké emoce při tom pociťujete...

Co s tím?

Ještě jednou opakuji, že tolerance je fajn věc. Ale z dlouhodobého hlediska je nepraktická a vysilující. Nezapomínat taky na fakt, že tolerancí dáváme taky sami sobě možnost a čas přehodnotit jestli je to dobré, nebo špatné pro nás.

Má rada

Každý jsme jedinečná bytost, všichni jsme dokonalí a zároveň nedokonalí. Záleží jen na nás, co si vybereme. Vždy budeme mít svou pravdu, která je pravdivá.

Takže, když přijde chvíle, kdy se rozhodneme tolerovat, tak tolerujme, ale abychom se více a dále posunuli vpřed, tak můžeme použít další stupeň tolerování, ale již to nebude tolerování, ale pocit umožňování druhým bytostem se projevovat. Jak na to?

Z mé vlastní zkušenosti se mi nejvíce osvědčil způsob, kdy si představím, že jsem v akváriu, a  v myšlenkách se vědomě odpojuji od té události(i toho,koho se to týká), kterou v ten moment toleruji. Přestávám cítit, že se mi to nějakým způsobem dotýká. Naopak představuji si situaci, kdy jsem v kůži toho druhého, který páchá věc, kterou toleruji. 
Díky tomuto cvičení často vidím větší vnitřní rozhled. Vidím ten problém z jiného úhlu.
 A na závěr si představím, že on tvoří svoji realitu a já svoji. Důležité je si připomenout tento fakt.

Zamyšlení na závěr

Podle zákona přitažlivosti víme, že co vysíláme, to přitahujeme.

Chceme tolerovat druhé, abychom u druhých byly tolerování?
      Já osobně bych byl radši, kdyby mi druzí umožňovali být tím, kým jsem, jak kdyby mně tolerovali :-))







3 komentáře:

  1. ja nemyslím že tolerovať znamená niečo potláčať...teda aspoň u mňa niekoho tolerovať znamená brať ho taký aký je bez potreby meniť ho, napríklad... tolerujem kamarátku že fajčí lebo viem že to nemá ľahké a tak si to kompenzuje takto :-D- podám jej možnosť a vysvetlím že sa to dá napríklad vybehať ale keď sa rozhodne tak ako sa rozhodla nevyčítam jej to, no to si v podsstate opísal v tvojej rade že sa vcítiť....ale druhá strana je tolerovať niečo čo nám vadí a my to nepovieme to už je potláčanie seba samého a vtedy myslim že je potrebné sa prejaviť lebo človek len ubližuje sám sebe ( ale zase je to len škola učiť sa mať rád seba)...medzi tým a týmto je veľmi tenká hranica a ešte o aj rozlíšiť...ale radím sa heslom že nik nemá právo odsudzovať druhých za niečo čo robia lebo nik za nich nežil ich život...a niekedy je lepšie pustiť to nechať to plávať ked mi niečo na druhých vadí trebars ich negativita a jednoducho len odísť alebo sa presne tak oddeliť ako si napísal :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Pro mě tolerance znamená respekt k druhému člověku ve smyslu - přijímám tě takový jaký jsi ... Pracuji s duševně nemocnými lidmi a jejich způsoby chování mají svá specifika - někdy jsou příjemní a milí, jindy jsou protivní a laxní úplně ke všemu, ale pořád to jsou moji klienti a já je toleruji (respektuji) ...

    Na toleranci není vůbec nic špatného, pokud ale člověk ztratí svou důstojnost a ,,toleruje" lidi, kteří nabourávají jeho hodnoty, osobu, atp. ... pak se z tolerance stane podřízenost, což není v pořádku.

    Jana

    OdpovědětVymazat
  3. Jsem pro, abychom ostatní tolerovali. Ale myslím, že se nesmíme nechat využívat :D Příliš tolerantní lidé obvykle neumí říct ne..

    OdpovědětVymazat